Tuesday, November 16, 2010

ADAT DALAM BERJUANG

Alhamdulillah kita masih lagi dipertemukan di alam maya ini. Sudah agak lama saya menyepi kerana dalam proses mengumpul kekuatan. Alhamdulillah saya masih mampu membuat coretan diwaktu diambang final exam.

Sejak akhir-khir ini, banyak ujian yang diberikan olehnya kepada saya, anda bagaimana. Seperti ujian dan kuiz yang pensyarah bagi, fenomena ini normal bagi saya ketika diambang final exam. Malah yang lebih berat bagi saya ialah ujian apabila menghadapi fitnah, tambah-tambah itu timbul daripada golongan wanita. Agak tekanan juga dibuatnya. Banyak lagi ujian –ujian yang datang silih berganti.

Adakah anda pernah melaluinya?

Pasti anda pernah, perkara ini mahu tidak mahu perlu ditempuh. Bagi saya inilah sunah orang berjuang. Dalam konteks berjuang kerana agamanya dan ilmunya. Apabila saya muhasabah kembali, rasulullah yang maksum itu pun terlalu banyak ujian yang Allah berikan kepada baginda. Yang bagi saya jauh lebih hebat daripada ujian yang menimpa anda dan diri saya sendiri. Didalam sirah penghijrahan baginda dan para sahabat ke yathrib, baginda dan para sahabat dibaling oleh anak-anak batu daripada para remaja upahan orang-orang kafir pada waktu itu. Sehingga diceritakan didalam satu riwayat, betis baginda dipenuhi dengan luka-luka dan kasutnya dibanjiri dengan darah. Masyaallah sakitnya memang tidak tertanggung. itu rasulullah, apalagi kita.

Apa yang saya ingin bawa disini ialah, UJIAN ini adalah fitrah dalam kita berjuang. Contoh, berjuang dalam pelajaran, ada ujian yang wajib kita tempuh. Apatah lagi kita dalam keadaan sekarang ini berjuang membela tauhid, wajib ujian itu datang. Seperti ujian daripada rakan sebaya, masyarakat sekeliling dan lain-lain. Solusi jika tidak mahu diuji, ‘bercutilah’ kalian daripada membela tauhid. Tetapi adakah dengan tindakan seperti itu akan mencanpai redha Allah. Tidak sama sekali, pelu ditegaskan disini bahawa syurga itu manis dan maharnya ialah perjuangan yang pahit. Adakah kita fikir dengan kita “bercuti” daripada kerja-kerja mengajak manusia kepada kebaikan maka kita tidak diuji?bagi saya jawapannya tidak. Jadi amat rugilah bagi sesiapa yang diantara kita yang sedang bersama-sama didalam jalan kebaikan ini berhenti dek kerana tidak tahan dengan fitnah yang mendatang. Tidak cukupkah syurga sebagai maharnya bagi mereka yang berjuang? khususnya mereka yang memperjuangka agama Allah.

Tetapi kita juga manusia yang tidak maksum seperti rasullah. Jadi kita terlalu cepat mengalah, bagi saya apa yang kita perlu faham dan khadam ialah Allah akan menguji kita sesuai dengan tahap seseorang itu. Jadi kita perlu yakin pasti kita dapat menempuhnya. Bagi saya setelah puas mengadu dengan Allah, saya suka mendengar lagu daripada HIJJAZ tetang sunnah orang berjuang. Ini adalah fitrahnya, apabila kita berjuang, secara tidak langsung kita menempah susah.

BERJUANG MENEMPAH SUSAH.

MENANGGUNG DERITA MENONGKAH FITNAH.

ITULAH GELOMBANG HIDUP SAMUDERA DUKA.

SEORANG MUJAHID MEMBELA TAUHID.

DIPISAH IA BERKELADAK

DIBELENGGU IA UZLAHMENAGIH MIHNA’.

NAMUN JIWA TETAP MARA MEMBURU CINTA.

MEMBARA DEMI ALLAH DAN RASULNYA.

BERJUANG TAK PERNAH SENANG.

OMBAK DERITA TIADA HENTI.

TENANG RESAH SILIH BERGANTI.

ITULAH SUNNAH ORANG BERJUANG!!!

MALAMNYA BAGAI RAHIB MERINTIH SAYU.

DIHIRIS DOSA AIRMATA.

SIANGNYA BAGAI SINGA DIRIMBA.

MEMERAH KERINGAT MENCURAH TENAGA.

ITULAH SUNNAH ORANG BERJUNAG DI JALAN ALLAH!!

BERJUANG MEMANG PAHIT.

KERANA SYURGA ITU MANIS.

BUKAN SEDIKIT MAHAR YANG PERLU DIBAYAR.

BUKAN SEDIKIT PEDIH YANG DITAGIH.

BERJUANG ERTINYA TERKORBAN.

RELA TERHINA KERNA KEBENARAN.

ANTARA DUA JADI PILIHAN.

DUNIA YANG FANA’ ATAU SYURGA.

deenworker.

Kediaman Omar Abdullah.

KG, Pokok Tampang.

Tasik Gelugor, Penang.

No comments:

Post a Comment