Thursday, May 19, 2011

DENGAN ISTIKHARAH, KTD PILIHANKU


Alhamdulillah bersua kembali.

Alhamdulillah, di celah-celah kesibukan dalam menghadapi final exam saya gagahkan juga untuk mencoret sedidikit perkongsian yang tersangat penting didalam kehidupan kita. Khas buatmu adik-adikku khususnya lepasan SPM sekalian. Perkongsian ini saya coret dari hati ke hati khas buatmu, berdasarkan sedikit pengalaman, moga bermanfaat.

SEBAIK KEPUTUSAN SPM DIUMUMKAN

Secara jujurnya saya frust menonggeng lah apabila sebaik sahaja mengetahui keputusan SPM, mungkin itu yang terbaik buat saya pemberiany dari-NYA. Yang tidak akan sekali-kali saya lupa ialah, keputusan SPM ku bukan saya yang ambil, tetapi ibuku tercinta yang mengambilkannya untukku. Cuba adik-adik bayangkan, umiku yang ambil slip SPM fresh dari sekolah dan membacakannya kepadaku dari corong telefon (dh lh result tak elok, mak pula yg bacakan adeh, memang kena lh.). Kerana, pada waktu itu saya masih berada di perlis (aku bersekolah di Shah Alam) kerana mengikuti kursus selama tiga bulan di MATRI. Terkenang saat itu, ketika aku sedang bersarapan di kantin MATRI bersama sahabat-sahabat yang lain, aku terima panggilan yang sangat-sangat memdebarkan, lihat sahaja nombor yang tertera di phone screen tertulis “umi” calling..darah berderau (tak tau nak kata macam mana time ni) kerana aku pasti result ku di tangannya.

PEMILIHAN IPT

Sungguh! Inilah perkara yang paling berat dan meletihkan. Sebenarnya, ketika di tingakatan 4 lagi, saya telah memangsan impian yang tinggi menjulang untuk menyambung pelajaran didalam bidang islamic finance, berikutan sudah tidak tahan melihat umat tertipu dan terkabur matanya dengan sistem riba’ yang berselindung didalam sistem kewangan islam, itu tekadku saat itu dan saya pasang impian itu sehingga result SPM keluar. Didalam hatiku telah terpahat satu impianku iaitu ingin merubah semampuku sistem kewangan ‘islam’ yang ada kepada sistem islam yang sebenarnya dengan ilmu yang bakal aku tuntut dan ijazah yang akan kurangkul, malah aku bertekad di waktu itu agar menjadi orang yang pakar dalam bidang ini (sehingga PHD) agar aku menjadi antara rujukan masyarakat di masa depan berkaitan kewangan islam, ini hasratku. Biarlah kejayaan yang bakal diraih ini islam boleh manfaatkan.

Oleh itu, dengan result yang tidak manis dipandang, aku terus membulatkan hasratku untuk apply ke IPTS (agak sukar nak dpt IPTA) iaitu Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) didalam bidang asasi kewangan islam. Ketika itu juga saya sudah memulakan solat istikhorah meminta petunjuk hanya daripadanya agar DIA meletakkanku di tempat yang terbaik. Alhamdulillah, baru dua hari saya memohon untuk program asasi kewangan islam di KUIS, saya telah menerima tawaran tersebut, dalam masa hanya dua hari. Saya sangat-sangat bersyukur kerana Allah memudahkan urusanku.

Selang tiga hari kemudian, saya terus membuat servey asrama, berapa jam kredit yang diperlukan untuk menamatkan pengajian, peta kampus untuk ke kelas, fakulti yang akan menjadi medan perjuangan ilmuku, kos pembelajaran, biasiswa, malahan saya juga survey cafe yang paling sedap dengan harga yang paling idle yang bakal menjadi tempat persinggahanku untuk makan ketika mana pengajian bermula. Begitulah teperincinya surveyku.

JAWAPAN YANG MENGUBAH SEGALANYA

Sedang asyik saya meneliti borang kemasukan yang sudah kemas terisi, serta tatacara pemakian ketika hari pendaftaran. Bapaku merapatiku dan menyarankanku mencuba nasib untuk mengisi borang ke Yarmouk University, Irbid Jordan. Kerana menurut beliau, disanalah tempat terbaik untuk saya menuntut ilmu kewangan islam, kerana tokoh agawan ternama seperti ustaz Zahazan Muhammad adalah keluaran Universiti tersebut. Dalam masa yang sama, ketika itu juga saya masih tetap melakukan solat istikhorah memohon petunjuk yang tepat olehnya, dan bagiku inilah jawapan Allah yang menjadikan bapaku sebagai perantara. Saya tinggalkan tawaran KUIS tanpa sedikit rasa penyesalan pada waktu itu.

PROSES KE JORDAN.

Dengan bersemangat saya mendownload borang permohonan tawaran untuk ke Jordan melalui laman web rasmi Minitry of Hinger Education (MOHE). Saya memenuhi semua arahan dan permintaan didalam borang tersebut, termasuk terjemahan sijil, medical check-up, mati stem, dan lain-lain. Alhamdulillah borang selamat dihantar, jawapan akan diterima lebih kurang pada bulan OGOS.

KETIKA PROSES MENUNGGU TAWARAN

Selang beberapa hari diumumkan bahawa keputusan UPU akan diumumkan. Pada kesokan harinya, saya bermusafir bersama beberapa orang sahabat ( lupa dh sapa) ke Pulau Langkawi kerana membantu mengandalikan kem untuk anak-anak pewaris daerah Langkawi bersama Dr. Azizan Ahmad. Boleh dikatakan setiap minggu kami ke Langkawi ketika cuti lepas SPM dengan diketuai oleh saudara Fauzan Hussein. Singgah sebentar di salah sebuah sekolah di BERSERI Perlis, kerana memang ini menjadi tempat persinggahan kami setiap kali sebelum ke Langkawi dengan menaiki ferry di jati Kuala Perlis. Kebetulan ada event di sana, Allah izin juga pakcikku, Pakcik Syed Helmi (Ami Helmi gelarannya) turut berada disana. Apalagi, bermulalah saat aku d ‘brain wash’ agar aku ke KTD, macam-macam alasan diberikan (time tu paling tak boleh dengar nama KTD). Masih segar dingatan, malam event tersebut rancak berjalan, saya bersembang mesra dengan Ami Helmi dan Dr. Abraba’in kerana sudah lama tidak bertemu. Apabila masuk sahaja tentang KTD, buat-buat dengar je lah (ketika itu sengaja tutupkan hati untuk tidak akan ke KTD!), ini mind set yang saya sudah pasang (ish, time ni lh, sekarang ok dh..i.allah)

Ketika saya di Langkawi, kami beramai-ramai menyemak status UPU kami di salah sebuah Hotel di Pantai Chenang, tempat kami menginap. Harapanku tinggi menggunung agar aku mendapat tawaran UIAM didalam bidag asasi Ekonomi islam (sebagai Plan B jika tidak ke Jordan). But Allah’s knows better, saya dapat tawaran ke UITM jalan Kelang Lama, Kuala Lumpur. Hanya Allah tau, betapa hancur berderai impianku selama ini..ohh! saya seperti hilang arah sebentar padal malam tersebut. Puas saya berjalan di tepi pantai yang sunyi pada malam itu untuk berbaik sangka dengan Allah.

Selepas itu saya membulatkan haasratku untuk ke UITM (diploma pown diploma lah..sementara je, getus hati kecilku). Setelah pulang dari Langkawi, saya memberitahu tentang keputusan UPU kehadapan umi & walid tercinta. Reaksi mereka, walidku hanya menggguk (saya assumed dia setuju), manakala umiku sepertinya kurang menggalakkan. Menurut umiku, malam nanti pakcikku akan datang, terus terlintas difikiran..emm..pasti KTD lagi ni!..ish! sangat-sangat tidak menyenangkan. Aku bertekad untuk tidak akan masuk ke KTD sama sekali (time tu lah) walaupun bagaimana gempak sekalipun penerangannya. Ketika itu juga saya masih tetap melakukan istikhoroh untuk memohon jawapan yang terbaik hanya dari-NYA, tetapi hati kecilku sangat-sangat berharap agar jawapan itu BUKAN KTD.

EPISODKU KE KTD

Umiku memang tidak membenarkan saya ke UITM, menurutnya lebih baik ke KTD, diploma juga. Tambah parentku lagi, hanya sebulan sahaja..lepas tu pergi lah Jordan. Tetapi saya tetap berkeras memandangkan title IPTA yang dikenali umum, sedangakan KTD tiada sapa yang kenal. Setelah puas saya ‘berperang’ dengan parent untuk TIDAK ke KTD, akhirnya saya akur dan pasti ini adalah jawapan dari Allah untuk ku melanjutkan pelajaran SEMENTARA di KTD sementara tunggu tawaran JORDAN. Saya ulang ya, melanjutkan pelajaran SEMENTARA sajaha di KTD, itu hasratku. Sebaik sahaja aku bersetuju secara rela paksa untuk ke KTD, kesokan harinya surat tawaran menyusul. Getus hatiku, Aik! Mohon pun tidak, macam mana boleh sampai surat tawaran ni? Untuk pengetahuan adik-adik, ketika HIMEGA batch SPM2008, ketika mana borang permohonan KTD diedarkan, saya tidak mengisinya malah sembunyikannya di dalam beg (punya lh xnk masuk, ish2). Jadi kesimpulan yang boleh dibuat berkenaan surat tawaran yang sampai dirumah ialah, pastinya PAKATAN sulit yang telah Ami Helmi dan walidku buat, sangkaku.

Pemilihan course, memandangkan saya akan ke Jordan untuk meneruskan pengajian dalam bidang Islamic Finance (sudah pastinya ada subject yang saya cukup tidak berminat iaitu ACCOUNT) saya meberanikan diri untuk mengambil course account yang semamangnya cukup membenci subject tersebut ketika mengambil SPM (account pown cukup makan je, credit). Tujuan saya ambil course tersebut hanya sebagai PERSEDIAAN untuk ke Jordan supaya ada asas Account supaya nanti tidaklah kalut apabila lecturer arab yang mengajar. Masih segar di ingatan petikan guru perakaunan di sekolah lamaku “kamu ni syed hassan, nak jadi apa ni?cuba kamu kira BERAPA kali kamu MASUK kelas?)” luahnya...bukan berapa PONTENG tau, tetapi berapa kali MASUK kelas. Emm, parah2. Sememangnya subject ini saya langsung tidak berminat.

Alhamdulillah, syukur tidak terhingga di saat ini saya dah jatuh cinta dengan course account yang suatu ketika dahulu cukup membencinya. Inilah impak istikhoroh bagiku, tidak terbayang bagaimana jika saya ke UITM @ KUIS atau lain-lain tempat.

TAWARAN UNTUK KE JORDAN

Ketika minggu kedua aku berada di bumi KTD, timbul rasa menyesal dan geram jugalah kepada Ami Helmi yang setia berkempen serta kepada umi walid yang menghantarku ke sini, hanya Allah yang tahu perasaan waktu itu. Tidak sabar rasanya tawaran ke Jordan keluar kurang dua minggu dari tempoh tersebut. Dengan harapan, lagi cepat keluar dari sini lagi lah bagus. Apa istimewanya tempat ini?getus hatiku, sungguh menyesal dan jiwaku meronta-ronta untuk keluar dari IPT yang bernama KTD (waktu itu lah, skrg tidak sama sekali^^).

Dalam masa yang sama, saya kerap kali melayari webside Yarmouk University bagi mendapatkan maklumat terkini. Saya juga telah membuat persediaan yang rapi untuk kesana. Antaranya ialah, saya telah download e-library (software yang mengandungi semua buku yang ada di library di university tersebut bagi memudahkn proses pembelajaran), saya telah survey rumah sewa (dh confirm dapat rumah tersebut, mintk tolong sahel.), size peti ais dan mesin basuh serta harga dah check, survey juga cara untuk menaiki bas outing ke bandarnya, survey manu-manu yang bakal saya makan sebagai makanan harian, kos pembelaran, bilangan subject yang akan di ambil (44 subject), sudah maklum kepada rakan-rakan di sana supaya standby menjemputku di Airport, cara-cara hidup ketika musim sejuk (ketebalan jacket, cara buat ABC dlm salji), harga ticket flight sudah survey, fakulti mana akan saya belajar juga saya sudah selidiki. Sangat-sangat terperinci dan saya cukup yakin saya akan kesana dengan izin Allah. Saya merancang untuk kesana bersama saudaraku ( sekarangmengambil madic di JUST, syed muhammad qotadah alkhaired..kesian dia pergi seorang diri).

Genap sebulan aku berada di KTD, alhamdulillah saya merasa sungguh selesa dengan suasana di sini dan mempunyai objektif untuk melakukan gerak kerja dakwah yang besar dengan lebih strategic serta terancang bersama rakan-rakan yang lain bagi menimbulkan dan memberikan kesedaran Islam yang menyeluruh kepada warga kampus khususnya. Saya merasakan bahawa tempat ini sangat sesuai kepadaku dan dalam masa yang sama Islam memerlukan khidmatku disini dalam bersama mengajak warga kampus kearah mengambil Islam sebagai satu cara hidup.

Selang beberapa hari, saya menerima panggilan daripada ibuku bahawa Yarmouk University telah menerima tawaranku, dan saya perlu segera pulang untuk menghadiri program Biro Tatanegara (BTN) sebelum fly ke Jordan. ALLAH! Sekali lagi, keputusan yang sangat besar perlu saya lakukan (tetapi hati kecilku ingin berada di KTD berikutan kerja-kerja yang sangat banyak perlu saya lakukan bersama-sama rakan-rakan yang lain). Saya terus istikhoroh memohon oentunjuk-NYA.

Pada kesokannya harinya, saya terus ke Kota Bharu Airport untuk membeli tiket pulang bagi berbincang dengan umi walidku tentang tawaran ke Jordan, saya tidak memberikan kata putus kepada mereka. masih ingat lagi, saya membeli 2 ticket fire fly round trip KB-KL (bermakna 4 tiket) demi untuk membincangkan perkara ini.

Setibanya di rumah aku terus melakukan istikhoroh dengan penuh penghrapan agar pada malam yang hening itu Allah memberikan jawapan yang terbaik, yang aku yakin pilihan ini adalah pilihan yang bakal mencorakkan masa depanku (susah sgt2 nk pilih time ni).

Keesokannya harinya hatiku masih terpaut di KTD tercinta. Bagiku, inilah jawapan istikhorohku selama ini. Maka aku dengan hati terbuka memaklumakan ini kepada orang tauku dan mereka dengan yakin menykongku untuk terus belajar di KTD kerana ini adalah jawapan dari ALLAh, he is the ultimate planner. Alhamdulillah, ribuan syukur kepadanya kerana di saat ini, saya BAHAGIA berada di medan amal ini (KTD) dan sedikit pun tiada rasa penyesalan (kadang2 terfikir jika sekarang berada di Jordan tengah main salji agaknya..), itu semua hanya bisikan syaitan yang tidak akan dapat menggugah ketetapanku.

Saya kembali ke KTD dengan hati yang tenang lapang. Sepanjang perjalanan didalam flight KB-KL yang hanya mengambil masa 1 jam 5 minit, saya memasang mind setting baru untuk terus beramal di KTD. Alhamdulillah Allah masih mengekalkanku di atas jalan ini.

Oleh itu, terima kasih kepada mereka yang menyebabkan saya berada disini pada saat ini, hanya Allah membalas jasa kalian. Sungguh, saya bahagia dalam beramal di saat ini.

DEENWORKER

KOLEJ TEKNOLOGI DARULNAIM.

PENGKALAN CHEPA.

5 comments:

  1. tiba2 sy terserempak dan terbaca journal anda. sy lepasan kuis dan sedang menunggu jawapan utk ke jordan dalam bdg quran&sunnah. insyaAllah, jgn lupa doakan sy dpt twrn ke sana ye.. harapan tggi dr keluarga saya terutama mak ayah.

    ssghnya kt hnya merancang Allah yang menentukan. sy doakan anda berjaya dunia akhirat. insyaAllah.

    ReplyDelete
  2. moga Allah bg yg terbaik kpd saudari Anonymous, i.allah.-DW-

    ReplyDelete
  3. kptusan spm anda mgkin tdk mmbrasangkan tpi rezeki anda tetap anda tahniah boleh blajar di oversea.

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum, kalau amik kos perakaunan untuk degree di KUIS okay jugak ke? Saje tanya walaupun abang tak belajar sana, takot2 ada kawan abang belajar kt KUIS.

    ReplyDelete