Wednesday, August 25, 2010

THE HEART CHARGER


Setinggi-tinggi kesyukuran saya

panjatkan kepada Allah kerana sudah diberikan kekuatan olehnya untuk kembali berkarya di alam maya ini, setalah lama menyepi.

Saya ingin membawa anda dengan suatu benda yang sangat mudah dan sering mendampingi kita saban h

ari. Perkara ini telah dicetuskan oleh mentor saya iaitu Abang ‘Ali Irfan yang saya kasihi. Bagaimanakah telefon bimbit yang anda sayangi

itu berfungsi? Dengan adanya kuasa betteri bukan? Jika kuasa betterinya sudah ‘weak’, langsung tidak akan berfun

gsi sama sekali, tidak kiralah secanggih dan semahal manapun hand phone tersebut melainkan ia di cas semula.

Pembaca sekalian,

begitu jugalah dengan keadaan hati kita, walaupun setinggi dan sehebat manapun kedudukan kita di mata manusia, jika hati ini ‘weak’ pasti tidak akan berfungsi dengan erti kata cahaya hidayah tidak akan menembusinya. Maka charger bagi hati kita adalah pertemuan yang mengingatkan kita kepada yang ESA. Pertemuan yang tetap dalam lingkungan seminggu sekali. Charger hati yang dimaksudkan adalah pertemuan didalamnya membincangkan hakikat kejadian alam dan keagungan sang pencipta. Kadang-kadang istilah yang digunakan bagi pertemuan ini adalah usrah, halaqah, PESAT (di tempat saya belajar), liqo’, mentor mentee, dan bermacam-macam lagi istilah yang digunakan membawa erti yang sama.

saya menganggab pertemuan ini seperti charger bagi hati menunjukkan ia adalah satu pertemuan yang sangat penting bagi menjamin keberlangsungan fungsi hati. Sama juga seperti hand phone, charger merupakan suatu komponen yang wajib bagi memastikan ‘device’ itu berfungsi.

Saya mewajibkan diri saya untuk menghadiri pertemuan seperti ini seminggu sekali sekurang-kurangnya. Jika saya bercuti sekalipun (cuti semester) saya akan berusaha untuk mencarinya. Ini adalah kerana, ia merupakan sumber kekuatan bagi seorang insan. Ia merupakan nadi kehidupan yang diredhai Allah. Ini kerana dengan adanya pertemuan ini, kita akan lebih perform dalam segenap aspek kehidupan seperti belajar kita kehadapan, pengurusan diri dan masa kita cekap, hubungan dengan Allah terjamin, hubungan dengan manusia sekeliling kita akan terjaga dan terasa manisnya hubungan (ukhuwwah) tersebut, dan kita akan sentiasa bersemangat serta tenang pada minggu tersebut. Bagi saya, jika saya gagal untuk menghadirkan diri saya didalam pertemuan tersebut dalam tempoh seminggu, maka secara automatic jiwa saya akan lemah, study akan jatuh menjunam pada minggu tersebut, seakan-akan hilang tujuan tujuan hidup, dan hubungan dengan Allah apatah lagi. Kerana apa, kerana hati kita sudah ‘weak’ dan perlu di charge semula.

Oleh itu, kepada rakan-rakan pembaca yang saya kasihi, jika anda belum mempunyai pertemuan seperti ini maka carilah ia, pasti anda akan terasa manis dengannya. Jika anda pernah mengikuti pertemuan seperti dahulunya dan sekarang tidak lagi, maka carilah ia kembali kerana sungguh! Anda berada dalam kerugian yang besar. Jika anda mempunyai dan sedang mengikuti pertemuan seperti ini, commit lah dengannya kerana anda berada dalam suasana kehidupan yang dinamik.

Seorang hamba, DEENWORKER.

deenworker.blogspot.com,

Kolej Teknologi Darulnaim (KTD),

Pengkalan Chepa, Kelantan.

1 comment: