Monday, September 12, 2011

HADIAH BUATMU YANG TERCINTA


Salam hari lahir kepada addiku tercinta, Sharifah Najihah Alhaddad.Harap maaf kerana hadiah ulang tahunmu terlambat seminggu daripada tarikhulangtahunmu. ini adalah warkah buatmu sayang. Bagi abang, hanya ini yang mampukuberikan dan abang pasti ia sangat-sangat penting dan bernilai kepada kaumhawa. moga peningkatan umurmu selari dengan peningkatan imanmu..=)

Adikku,
Sesungguhnya kejadianmu terlaluindah tercipta daripada tulang rusuk Adam yang bengkok untuk dilindungi dandisayangi, bukannya diciptakan daripada kepala untuk disanjungi dan dipuja,bukan pula diciptakan daripada kaki untuk dipijak dan dijadikan hambasahaya. . Lantaran daripada keindahanciptaanmu itu, kau umpama sekuntum bunga yang mana harum aromamu bias menarikperhatian sang kumbang untuk mendekatimu. Namunabang sangat yakin, kamu adalah mawar yang sangat terjaga rapi oleh duri syara’disekelilingmu hingga sang kumbang terluka apabila mendekatinya. Itulahpagarmu, maruahmu!
Renunglah pada keindahan bunga mawar yang unggulterjaga berpagarkan duri sebagai bentengnya. Dari kejauhan keharumannya mencuriperhatian. Kilauan warnanya yang memancar indah menjadi tarikan. Namun lantaranpagaran duri yang berbisa itu, sang kumbang tertunduk kagum terhadap keindahanyang terjaga hinggakan ia berfikir beberapa kali sebelum mendekatinya.
Adikku,
Akuilahhakikat kejadian dirimu yang menjadi pelemah keimanan lelaki. Seandainyapakaian malu kau tinggalkan daripada tubuhmu dan perbatasan aurat kau pandangsembarangan, jadilah dirimu hanya sekuntum bunga yang indahtapi sayang tidak berduri dan mudah disentuh (menjadi bahantontonan). Kau tidak layak lagi dimahkotakan sebagai si mawar berduri.
Sesungguhnya utusan Allah S.A.W ada mengatakantentang bahaya dirimu; “Tidak ada fitnahyang lebih besar setelah wafatku selain daripada fitnah yang berpunca daripadawanita “ Adakah kau mahu menjadi penyebab terhadap terhumbannya lelaki keneraka??!!
Ingatlah aduhai adikkusayang,
Ingatlahbahawa di antara ciri-ciri seorang wanita solehah ialah dia tidak melihatlelaki dan lelaki tidak melihatnya kecuali atas urusan yang diizinkan syara’. Sesungguhnyasesuatu yang tertutup itu lebih indah jika dibandingkan dengan sesuatu yangterdedah. Yang tertutup itu indah!! Alangkah baiknya jikakau memelihara keindahan dirimu sebagai hadiah yang kudus, suci, mahal, danberharga buat yang terpilih yang telah dijanjikan Allah buatmu.

Indahnya hidup ini andai kita melayarinya denganbernaungkan keredhaan Allah, bertunjang ilmu dan kebenaran, bersulam akhlakpenuh menawan. Sesungguhnya, wanita yang solehah menjadi idaman setiap insansoleh. ‘wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik’.

Ya Allah jadikanlahaddikku bidadari syurgamu..
Moga kau terus istiqomahmenelusuri jalan berduri ini..
Mari sama-sama kita berpimpinantangan menelusuri jalan islam di saat ini..
Juga di syrga nanti..
Moga kau terus istiqomah…
Moga kau terus istiqomah…
Moga kau terus istiqomah…

Dari : abangmu tercinta.


No comments:

Post a Comment